اهمیت تهیه و ارسال لیست حق بیمه کارکنان به تامین اجتماعی از طریق کارفرما

ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی یکی از مهم‌ترین وظایف کارفرمایان در کارگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی است .بر اساس قانون، همه کارفرماهای مشمول قانون کار باید تا حداکثر مدت 15 روز بعد از راه‌اندازی کسب و کار خود، برای تهیه لیست بیمه و ارسال آن اقدام کنند. . مسئولیت تهیه و ارسال لیست بیمه، بر عهده کارفرمایان است. و یکی از چالش های مهم برای کارفرمایان تهیه و ارسال لیست حق بیمه کارکنان به صورت منظم و در بازه قانونی می باشد.

چرا که عدم انجام به موقع آن هم می تواند منجر به ایجاد شکایت کارکنان از کارفرما را فراهم کند و هم از طرف سازمان تامین اجتماعی منجر به ایجاد جریمه و بدهی خواهد شد.

عدم ارسال به موقع یا ناقص لیست بیمه، مشمول جریمه قانونی خواهد شد بنابراین در صورتی که درباره نحوه ارسال لیست بیمه، نیاز به راهنمایی دارید گروه مشاورین ناویس در این خصوص کمک شایانی به شما خواهند داشت.

تهیه لیست بیمه می‌تواند بر اساس کد کارگاه  (برای کارگاه‌ها و شرکت‌های ثابت)  یا ردیف پیمان (برای پیمانکاران و پروژه‌ها ) ثبت شود. طبق قانون ، کارفرما موظف است درصد مشخصی از حق بیمه (20درصد حقوق مشمول )را شخصاً پرداخت کند و بخش دیگر(7درصد) را از حقوق کارکنان کسر نماید. ارسال لیست بیمه به سازمان تامین اجتماعی به دو روش از طریق سامانه آنلاین (بدون نیاز به نرم افزار) یا با نرم‌افزار مخصوص تهیه لیست حق بیمه، امکان‌پذیر است.

اگر شما هم به تازگی کار خود را شروع کرده‌اید

لازم است در خصوص فرایند مراحل ارسال لیست حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی از نحوه اخذ کد کارگاهی و درخواست انجام بازرسی کارگاهی تا تهیه لیست حق بیمه از طریق نرم افزار سازمان تامین اجتماعی آشنایی و تسلط کافی داشته باشید.

توجه کنید که نحوه ارسال لیست بیمه، از دو راه انجام می‌شود.

1- ایجاد لیست حق بیمه و اطلاعات آن به صورت بر خط از طریق سایت سازمان تامین اجتماعی

2- تهیه نرم افزار لیست حق بیمه و ایجاد اطلاعات در نرم افزار و تهیه فایل خروجی و بارگذاری  آن در سایت سازمان تا زمانی که شما نام کاربری و رمز عبور را نداشته باشید، نمی‌توانید نحوه ارسال لیست بیمه در سامانه جدید را انجام دهید. بنابراین بعد از بازرسی و تایید نهایی آن، باید به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید و با ارائه مدارک لازم برای این کار، فرم‌های مربوط به تعهدنامه کارفرمایی  را کامل کرده و مراحل کار را تکمیل نمایید.

همچنین اگر در خصوص نحوه کار و تهیه لیست حق بیمه در سامانه تامین اجتماعی و انجام مراحل آن نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید از طریق وبسایت ناویس با گروه مشاوران ناویس  در ارتباط باشید.

 

سوال :در صورتی که لیست در زمان مقرر ارسال نشود مبلغ جریمه چقدر می شود؟

پاسخ :

سلام

جریمه عدم ارسال لیست بیمه در مهلت قانونی، مقدار ۱۰ درصد از حق بیمه و بیمه بیکاری همان ماه خواهد بود. 

سلام

نرم افزار listdisk  از سایت رسمی سازمان می توانید دانلود فرمایید.

 

پاسخ :

تا تعداد 60 نفر می توان لیست انلاین تهیه کرد.

پاسخ :

در لیست بیمه آنلاین، حق تاهل جایی ثبت نمیشه. تیک حق تاهل رو بزنید، با توجه به روز کارکرد پرسنل، مبلغ حق تاهل محاسبه می شود.

LinkedIn
WhatsApp
Telegram